Operacje 3D w Adobe Illustrator – bryła obrotowa, kompozycja
W dzisiejszym artykule pokaże jak operować bryłami obrotowymi, oraz jak przydatnym narzędziem jest narzędzie kompozycji. Naszym modelem będzie bombka. Zaczynamy od narysowania obrysu. Narysujmy koło narzędziem Elipsa (L, wciśnięcie klawisza Shift pomaga podczas rysowania figur foremnych) i podzielmy je na pół, Narzędzie Nożyczki (C). Usuwamy jedno półkole i zaznaczamy pozostałe. Używamy narzędzia Efekty->3D->Bryła obrotowa. Panel wygląda bardzo podobnie do tego dla elementów wyciąganych. Jedną z ważnych różnic jest opcja Przesunięcie, która definiuje położenie osi obrotu. Illustrator pozwala na wybór jedynie osi pionowej, prawej lub lewej. Gdy parametr Przesunięcie jest zerowy, jest wybierana pierwsza oś, która styka się z obiektem od zdefiniowanej strony. Kolejnym ważnym parametrem jest Kąt, który definiuje o ile stopni nastąpi obrót w okuł osi, nas oczywiście interesuje kąt pełny, czyli 360 stopni. Na początek polecam ustawienie Położenia na Rzut z przodu.
Teraz skupmy uwagę na przycisku Rzutowanie kompozycji. Narzędzie to pozwala na zrzutowanie bitmapy czy wektora na powierzchnie będące efektem operacji 3D. W największej części okna znajduje się rzut płaski powierzchni (Kula ma tylko jedną, inne bryły obrotowe czy też nie mają ich od kilku do kilkunastu w zależności od tego jak bardzo są skomplikowane). Jasnym kolorem zaznaczone są powierzchnie widoczne, ciemnym niewidoczne. Na rysunku kuli czerwona siatka pokazuje jak zniekształcone będą poszczególne elementy powierzchni. Na nich możemy umieszczać tylko symbole i taki symbol właśnie utworzymy.
Wychodzimy z menu operacji 3D. Tworzymy wektorowy obiekt, który będzie szablonem, najpierw tło. Dla ułatwienia wygenerujmy sobie siatkę odpowiadającą tej na kuli. Z menu wybieramy Narzędzie siatka prostokątna. Klikamy w dowolne miejsce rysunku pojawi nam się okno z ustawieniami. Wybieramy rozmiar. Należy pamiętać, że siatka na kule ma proporcje 2:1, liczba separatorów to 5 poziomych i 11 pionowych.
Nasz symbol nie musi mieć tła, można zastosować domyślne bombki. Tu już każdy powinien wykazać się własną inwencją, jeśli chodzi o przyozdabianie bańki. Ja przygotuje trzy proste elementy, choinkę, gwiazdkę i księżyc. Uwaga Illustrator nie może do takiego nakładania stosować gradientów!
Układamy elementy na siatce. Grupujemy wszystko razem z siatką, a jej parametry ustawiamy na brak obrysu i brak wypełnienia. Cały ten obiekt najlepiej jest umieścić poza obszarem rysunkowym. Powinien on pozostać w pliku ai gdyż jest on połączony z obrysem i można dzięki temu wprowadzać zmiany już po nałożeniu na kulę.
Teraz z naszej grupy stworzymy symbol. Otwieramy paletę symboli, zaznaczamy obiekt i po prostu klikamy w przycisk Nowy symbol. W oknie zaznaczamy Typ na Grafika, podajemy nazwę.
Wracamy do naszej bańki. W zakładce Wygląd klikamy dwukrotnie na Stwórz bryłę obrotową. Wchodzimy w opcje Rzutowanie kompozycji i z listy wybieramy nasz symbol. Zawsze można nałożyć więcej niż jeden element na powierzchnie, można skorzystać też z gotowych bibliotek Illustratora. Należy pamiętać, że przy zaznaczonej opcji Podgląd Illustrator przy każdej zmianie generuje nam wygląd. Na wolniejszych komputerach i przy dużej złożoności obiektów może to trochę potrwać, dlatego polecam wyłączyć tą opcje do czasu ustawienia odpowiedniego widoku. Dodatkowo możemy Zacieniać kompozycje.
Można jeszcze dodać trochę efektów świetlnych na bombkę, w menu Powierzchnia. Kompozycje można nałożyć też na obiekty przeźroczyste, dzięki czemu otrzymujemy ciekawe efekty graficzne. Przykładem niech będzie korona bombki.
Przygotowałam deseń na boki i na denko. Korona powstanie poprzez obrót wokół osi prostokąta. Nakładamy symbole zaznaczając przy tym Niewidoczny kształt obrysu.
Nasza Bańka jest gotowa.
Oczywiście obracjąc bardziej skomplikowany kształt można uzyskać lepszy efekt 3D.
Tu uwaga, na gotową bańkę nałożone są trzy symbole, dodatkowo zaznaczyłam opcje Zacieniuj kompozycje. Jak można zauważyć ten proces dramatycznie zmniejsza nam szybkość pracy, nawet zmiana widoku przebiega w żółwim tempie. Jeśli pragniemy skorzystać z tej możliwości zalecam nakładanie tego efektu na końcu, tuż przed opublikowaniem, lub przekształcić obiekt na raster.
DyskusjaKomentarze: 1
Dodaj komentarz Komentarze są moderowane, a przy linkach używane jest rel="nofollow". Prosimy o nie reklamowanie i nie spamowanie w komentarzach.
Linki tworzone za pomocą tagu [url] np: [url=www.xyz.pl]xyz[/url]
Źródła za pomoc tagu [code] z wskazaniem języka np. [code=php] echo [/code]